לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

על אילו מסמכים נדרשת חתימת נוטריון?

לא כל המסמכים נולדו שווים, וישנם מסמכים שנחשבים חשובים יותר מאחרים, ולכן דורשים אישור מיוחד לאמיתות הפרטים הרשומים בהם – אישור נוטריון. אישור זה הוא אישור בעל אופי משפטי, שלא יכול להינתן על ידי כל עורך דין או אדם בעל תואר במשפטים, אלא רק על ידי מי שהוסמך לתפקד כנוטריון – הסמכה מקצועית שדורשת וותק משמעותי במקצוע המשפטים לצורך קבלתה.

 

מיהו הנוטריון?

נוטריון הוא אדם שעוסק במקצוע עריכת הדין, והוסמך על ידי משרד המשפטים (לאחר כמות מסוימת של שנות וותק מינימליות במקצוע) לאשר, לאמת ולערוך מסמכים משפטיים ייחודיים הדורשים אישור נוטריון.

מקצוע הנוטריון הוא מקצוע וותיק ביותר, שהתחיל עוד בימים בהם אנשים רגילים (שלא היו אקדמאים) לא ידעו לקרוא או לכתוב, ולכן לא יכלו לערוך חוזים ומסמכים משפטיים בעצמם. כיום תפוצת המקצוע נמוכה בהרבה – ושמורה למסמכים מסוימים, ולא לכל מסמך משפטי באשר הוא.

נוֹטָרִיוֹן

מהו אישור / חתימת נוטריון?

אישור או חתימה של נוטריון נחשבת בעיניי בתי המשפט ככזה שמקנה לטופס עליו הוא נמצא מעמד של "תעודה ציבורית" – סטטוס ראייתי שמקנה למסמך תוקף ומהימנות משמעותיים כאשר הוא משמש כראיה בבית המשפט או בפני רשויות אחרות.

תוקף ומהימנות זה רלוונטיים כיום בעיקר למצבים בהם יש צורך באישור מיוחד שמראה שהמסמך נחתם על ידי מי שחתום עליו (ולא על ידי אחר שזייף את חתימתו), וכן שהמסמך נחתם מרצונו הטוב והחופשי של החותם (כאשר הוא לא היה חשוף ללחץ יוצא דופן במעמד החתימה).

בשל כך אימות חתימה נוטריון הוא אימות יחסית נדיר, שלא נדרש לכלל המסמכים המשפטיים.

 

אילו מסמכים דורשים חתימת נוטריון?

כפי שנכתב לעיל, חתימת נוטריון נדרשת במצבים שבהם יש צורך לוודא מעל כל ספק סביר שמסמך מסוים נחתם על ידי מי שחתום עליו. מצב זה מוביל לכך שתפקידו העיקרי של הנוטריון הוא להיות מפקח מטעם הרשויות – אדם שסומכים על מילתו ועל חתימתו כאישור לתוקפם של חתימות אחרות.

המסמכים שדורשים חתימה של נוטריון הם:

  1. צוואה: צוואה היא מסמך שקובע את אופן החלוקה של נכסי המת בין קרוביו החיים. מסמכים מסוג זה לא דורש חתימת נוטריון בכדי לקבל תוקף משפטי, אך מקבל הגנות משמעותיות מקיומה של חתימה – שמוכיחה שהמסמך נערך על ידי המוריש כשדעתו צלולה. אישור זה מבטל את האפשרות לערער על תוכן הצוואה בבית משפט.
  2. תצהירים: ישנם תצהירים שדורשים אישור מיוחד לתקפותם
  3. הסכם ממון: הסכם ממון חייב להיחתם בפני נוטריון בכדי לקבל תוקף משפטי
  4. ייפוי כוח: ישנם ייפויי כוח שדרושים אישור נוטריון

 

לסיכום,

לא כל מסמך דורש חתימה של נוטריון, אלא רק מסמכים מיוחדים שנדרשת וודאות משמעותית לגבי תקפותם. אם אתם לא בטוחים אם המסמך שאתם רוצים לערוך דורש חתימה של נוטריון או של עורך דין רגיל – אתם מוזמנים להתקשר אלינו להתייעץ.

חתימת נוטריון

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

מה שלא ידעתם על פקודות הנזיקין

דיני הנזיקין במדינת ישראל מוסדרים, ברובם, בפקודת הנזיקין. אל פקודת הנזיקין מתלווה חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אשר מסדיר את דיני הנזיקין בתחום הספציפי של