לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

עורך דין הוצאה לפועל

הוצאה לפועל נחשבת לאחד הגופים שהכי פחות מומלץ להתעסק איתם. זאת בעיקר בשל הכוח הרב והסנקציות הכלכליות השונות שבכוחה להטיל על החייב. יחד עם זאת, התנהלות נכונה ומקצועית מול הוצאה לפועל, באמצעות עורך דין הוצאה לפועל מיומן ומנוסה, תהפוך את ההתנהלות מולה לעניינית ויעילה.

הוצאות, הלוואות וחובות

המציאות הכלכלית של ימינו, מביאה אנשים רבים לצרוך מעבר ליכולות ההחזר שלהם וכן לקחת הלוואות בסכומים גבוהים, גם אם בעתיד הנראה באופק לא נראה שיש להם בדיוק מהיכן להחזיר את סכום ההלוואה, באופן המביא לא אחת להצטברותם של חובות והגעה למצב של אי חדלות פירעון.

עורך דין הוצאה לפועל
עורך דין הוצאה לפועל

למעשה, הגעה למצב של חובות אינה טמונה רק בהתנהלות כלכלית רשלנית, אלא היא יכולה לקרות לכל אחד ואחד מאיתנו, בשל מקרים שונים ומגוונים, אשר אינם נמצאים בשליטתנו ואינם תמיד ניתנים לחיזוי, כמו פיטורין ממקום העבודה, פגיעה, תאונה או מחלה שפגעו ביכולת ההשתכרות שלנו או של בן הזוג, עסקה לא מוצלחת ועוד.

פתיחת תיק בהוצאה לפועל

כשהחובות מתחילים להצטבר ולהיערם וסך ההכנסות של החייב אינו מספיק כדי לפרוע את חובותיו, הרי שבמוקדם או במאוחר ייפתחו נגדו הליכים בהוצאה לפועל, אותם מומלץ לנהל עם עורך דין הוצאה לפועל מקצועי ומנוסה.

פתיחת תיק בהוצאה לפועל יכולה להתבצע בגין מספר חובות, כמו מזונות, משכנתא, חובות הנובעים מפסקי דין שונים ועוד. ככלל, פתיחת תיק בהוצאה לפועל תבוצע לאחר שיידעתם את בעל החוב בנוגע ליתרת החוב הקיימת, באמצעות עורך דין הוצאה לפועל והחייב סירב לפרוע את חובו.

הוצאה לפועל – נעים (?) להכיר

לפני שנעסוק בחשיבות של עורך דין הוצאה לפועל ובתהליך עצמו, כדאי בשלב הראשון שנכיר מעט את לשכת ההוצאה לפועל. לשכת ההוצאה לפועל היא למעשה הזרוע המבצעת של מערכת החוק בישראל, המקנה ללשכת ההוצאה לפועל סמכויות רבות היקף במטרה לאפשר לנושים לגבות את חובם מכוח פסקי דין שונים.

בין הגורמים ההופכים את לשכת הוצאה לפועל למרתיעה, הם ההגבלות והסנקציות הכלכליות שביכולתן להשית על החייב, דוגמת עיקול המשכורת, לרבות חשבון הבנק, עיכוב יציאה מהארץ, הגבלות על הוצאת ו/או החזקת רישיון נהיגה ואף עונשי מאסר בפועל, במקרים של חובות הנובעים מאי תשלום מזונות.

עורך דין הוצאה לפועל

המציאות של חובות ונושים שאינם מרפים, יחד עם ההגבלות המשמעותיות של לשכת הוצאה לפועל, הופכות את כל ההתנהלות מול הוצאה לפועל למאתגרת ואף מאיימת למדי. יחד עם זאת, היות ומדובר בסופו של דבר בהליכים משפטיים לכל דבר ועניין, מומלץ לעבור את הדרך הזו עם עורך דין הוצאה לפועל מיומן ומקצועי.

עורך דין הוצאה לפועל יוכל למעשה לסייע לכם להתנהל בצורה מיטבית מול הנושים בכלל ומול מערכת הוצאה לפועל בפרט, לרבות ביטול עיקולים והגבלות שהושתו עליכם מטעם הוצאה לפועל ואף ללוות אתכם עד לשלב סגירת התיק, אשר יתאפשר במקרים של תשלום מלא של החוב, הסדר תשלומים או תהליך פשיטת רגל (המוכר כיום בשמו תהליך חדלות פירעון).

תפקידו של עורך דין הוצאה לפועל

כדי לבצע את תפקידו באופן המוצלח והיעיל ביותר, עורך דין הוצאה לפועל צריך לבצע שימוש מושכל בכלים המשפטיים העומדים לרשותו ולמצות את יכולות ההגנה המשפטיות העומדות לזכות החייב. בין הכלים המשפטיים ודרכי ההגנה בהם יכול להשתמש עורך דין הוצאה לפועל נמצאים:

טענת פרעתי

במקרה שהחוב שולם במלואו, יכול החייב לטעון באמצעות עורך דין הוצאה לפועל "טענת פרעתי", האומרת בשפה פשוטה כי החוב כבר נפרע. ניסוח מיטבי של טענה זו, יחד עם המסמכים הרלוונטיים המאששים את פירעון החוב, יכול לחסוך כסף רב וזמן יקר, הן לצדדים המידיינים והן למערכת המשפט העמוסה.

צו תשלומים

ככל והחוב עדיין לא נפרע, עורך דין הוצאה לפועל יכול להגיש בקשה מפורטת כיצד החייב ישלם את חובו (כולל הסכום החודשי ובמשך כמה זמן) וזאת תוך 20 ימים ממועד קבלת האזהרה מטעם הנושה.

חקירת יכולת

במקרים בהם אין לחייב את היכולת לפרוע את חובו בפרק זמן של עד 21 ימים ממועד המצאת האזהרה מטעם הנושה, עליו יהיה להתייצב בלשכת הוצאה לפועל, אשר תפעל לבירור מצבו הכלכלי ויכולת ההחזר שלו.

כדאי לדעת, כי במקרים רבים החקירה מתנהלת במסגרת מערכת המשפט, באופן ההופך את הסיוע של עורך דין הוצאה לפועל למשמעותי במיוחד.

איחוד תיקים בהוצאה לפועל

כלי משפטי משמעותי נוסף העומד לרשות החייב הוא איחוד תיקים בהוצאה לפועל, אליו החלטנו להקדיש התייחסות נפרדת בפני עצמה. לרוב, הצטברות החובות אינה מגיעה מנושה אחד, כך שקיימים לחייב מספר תיקים פתוחים בהוצאה לפועל. באמצעות עורך דין הוצאה לפועל, יוכל החייב לאחד את כל התיקים ולהגיע להסדר תשלומים אחיד מול כל הנושים.

הרעיון העומד מאחורי האפשרות לאחד את כלל התיקים בהוצאה לפועל לתיק אחד, נובע מהרצון לאפשר לחייב חיים נורמטיביים גם תחת ההגבלות הכלכליות שהושתו עליו ולנהל באופן יעיל ומסודר את תשלום החוב עבור כלל הנושים.

איחוד תיקים נשמע אמנם כמו דרך טובה להתחיל את הסדר החוב והתשלומים, אך לצד ההיגיון והיתרון של הליך זה, חשוב לקחת בחשבון את חישוב הריבית בסך 13% על תיקי הוצאה לפועל וכן סיבות שונות העלולות להוביל לדחיית הבקשה, דוגמת מסירת פרטים כוזבים, הוצאה כספית לא הכרחית ועוד, כך שבכל מקרה, בהחלט מומלץ להתייעץ עם עורך דין הוצאה לפועל.

כיצד פותחים תיק בהוצאה לפועל?

תהליך פתיחת תיק בהוצאה לפועל מתחיל עם הגשת טופס בקשה ייעודי לפתיחת תיק, יחד עם מסמכים רלוונטיים שיש לצרף אל הבקשה: מסמך המפרט את העילה לגביית החוב, אישור תשלום אגרה, טופס ייפוי כוח של עורך דין הוצאה לפועל, המייצג את הזוכים. את הבקשה והטפסים הנלווים ניתן להגיש באופן מקוון או פיזית, בלשכת הוצאה לפועל הקרובה אליכם.

את הפרטים השונים בטופס הבקשה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל יש למלא היטב ובאופן מדויק, הן כדי לפשט ולייעל את המשך התהליך והן כדי להביא לכך שבקשתכם אכן תגיע לטיפול ולא תידחה.

תביעת מזונות והמסלולים הקיימים בהוצאה לפועל

בשל הרגישות הקיימת בנושא תשלום מזונות לטובת הילד העומדת לעיני בית המשפט, ניתן יהיה לפתוח תיק מזונות בהוצאה לפועל באמצעות אחד משני המסלולים הבאים:

מסלול מקוצר

מסלול זה מיועד לטיפול מהיר בחובות מזונות של עד סכום של 25,000 ₪ ובאופן שאינו מחייב ייצוג של עורך דין הוצאה לפועל, אך חשב לדעת כי יכולת המעקב אחר הטיפול בהליכי הגבייה במסלול זה, נמוכים משמעותית.

מסלול רגיל

מסלול זה מנוהל באופן רגיל ובאמצעות ייצוג של עורך דין הוצאה לפועל, אשר יעניק לכם ליווי מקיף החל מפתיחת התיק ועד ההגבלות השונות.

האם ניתן להגיע להסדר חובות?

אנשים רבים הנמצאים במצב של חובות, שמעו לוודאי על מושגים כמו הסדר חוב ו/או מחיקת חובות, מושגים שבמבט ראשון נראים כמו פתרון קסם למצב הכלכלי הסבוך בו הם נמצאים. אך למעשה, אכן קיימים מספר אפשרויות ותהליכים משפטיים, שנועדו לאפשר לחייב להשתקם ולצאת לדרך כלכלית חדשה, עליהן יוכל עורך דין הוצאה לפועל מנוסה להמליץ עבורכם וביניהן:

הסדר נושים

לאחר חקירת יכולת וניהול משא ומתן של עורך דין הוצאה לפועל, המשרת את האינטרסים הכלכליים שלכם, ניתן יהיה להגיע להסדר נושים ולבצע פירעון חלקי של החוב ובסכום העולה על 30% מסך החוב שנצבר.

חדלות פירעון ושיקום כלכלי

במסלול זה ניתן יהיה להגיע למחיקת החובות באופן מלא וזאת לאחר בחינה קפדנית של נאמן מטעם בית המשפט, בה יבדקו כי החובות נוצרו בתום לב. כך, לאחר תהליך של מספר שנים וליווי צמוד של עורך דין הוצאה לפועל, ניתן יהיה להגיע להפטר מלא מיתרת החוב.

לסיכום

ראינו כי הוצאה לפועל היא הזרוע המבצעת של מערכת המשפט בישראל, כאשר הכלים המשפטיים וההגבלות השונות שהיא יכולה להשית על החייב, הופכים אותה לגוף מרתיע במיוחד. יחד עם זאת, באמצעות סיוע של עורך דין הוצאה לפועל מקצועי ומיומן, ניתן להפוך את מערכת היחסים הזו ליעילה ועניינית.

כמו כן, ראינו כי תפקידו של עורך דין הוצאה לפועל נע בין ניצול הכלים המשפטיים העומדים להגנת החייב, דוגמת טענת פרעתי וצו תשלומים ועד להמלצה על אפשרויות ותהליכים משפטיים להסדרת החובות ואף מחיקתן באופן מלא. כך או כך, בכל מקרה בו נפתח נגדכם תיק בהוצאה לפועל, מומלץ לפנות לעורך דין הוצאה לפועל מומחה, בהקדם האפשרי.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

אילו סנקציות קיימות בהוצאה לפועל?

היכרות עם הסנקציות הקיימות בהוצאה לפועל בישראל, מסייעת לייצר הרתעה, אך יש לה חשיבות פרקטית גם עבור הנישומים העומדים בפני תהליכים כאלה. בין היתר, המידע