לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

למי מגיעה אזרחות פולנית? אלו הם תנאי הסף

הדרכון הפולני והזכות להחזיק באחד כזה עלתה מאד בשנים האחרונות. עובדת היותה של פולין מדינה מפותחת באיחוד האירופי מעניק למחזיק בדרכון זה הטבות רבות. אם זאת צריך לזכור שישנן הגבלות שונות לגבי האפשרות לקבל אותו. לישראלים צאצאי פולין יש מגוון אפשרויות, במידה והדבר לא עולה בידיכם, מומלץ לפנות למומחים בתחום.

 

מי זכאי לאזרחות פולנית?

עובדה ידועה היא שאחת הקהילות הגדולות שהגיעו לישראל עוד בטרם הקמתה הייתה קהילת יהודי פולין. במדינה הייתה הקהילה היהודית הגדולה בעולם שכידוע פקד אותה האסון הנורא מכל במהלך שואת יהודי אירופה. בשנת 2004 פולין הצטרפה לאיחוד האירופי ובן רגע הפך הדרכון הפולני שהיה מוקצה עד אז לדרכון פולני משתלם מציאה אמיתית ששווה להתאמץ ולקבל אותו.

החוק הפולני מגדיר את הזכאות לקבלת אזרחות על בסיס העקרונות הבאים:

  • כל מי שיש בידיו הוכחות כי הוא נצר למשפחה פולנית, או שנלד בשטחים שהיו הרשות פולין בין שתי מלחמות העולם.
  • מי שנולד לפני 1951 ואביו נולד בפולין.
  • מי שנולד אחרי 1951 ואימו או אביו נולדו בפולין.
  • יש להראות שהאדם שהיה אזרח פולין שמר על זכויותיו במשך השנים והשינויים שעבר החוק הפולני.
  • גבר שעלה לארץ לפני 1951 ושירת בצה"ל, איבד אוטומטית את הזכות שלו ושל צאצאיו לקבלת אזרחות.
  • אישה שעלתה עד 1951 היא וצאצאיה לא יזכו לאזרחות מכיוון שלא שירתה בצבא הפולני.
  • אנשים שהיו תחת השלטון הקומוניסטי ולצורך כך וויתרו על האזרחות הפולנית, רשאים הם וצאצאיהם להגיש בקשה לקבלת אזרחות.
  • מי שעלה אחרי 1951 וחויב לחתום על וויתור בעבור האזרחות הפולנית, ממשיכיו אינם זכאים לקבלת האזרחות.

אזרחות פולנית

מהם תנאי הסף?

הממשל הפולני נאלץ כמו מדינות אחרות באיחוד להניח תנאי סף לקבלת אזרחות המזכה בדרכון פולני משתלם.

  1. בסיס משפחתי – התנאי הראשון והטוב ביותר שיוכל להעניק לכם את האזרחות הפולנית הוא הוכחה על היותכם שייכים למשפחה פולנית במקור. אין זה סוד שבמהלך מלחמת העולם השנייה היהודים בפולין סבלו בצורות קשות ורובם המכריע נרצח, על מנת לנקות במעט את מצפונם, הם מאפשרים לצאצאי הקורבנות להוציא אזרחות גם אם הוריהם לא החזיקו באזרחות.
  2. הוכחות בדבר הגירה – הממשל הפולני מבין שרבים נאלצו להימלט מפולין בשל נסיבות פוליטיות, ולא מרצון. לכן הם מאפשרים גם על בסיס קריטריון זה, חשוב לציין שמי ששירת בצה"ל לאחר ההגירה, או בכל צבא אחר מאבד את זכאותו.
  3. עמידה בתנאי החוק – החוק הפולני מציב דרישות כאלו ואחרות על מנת לזכות בדרכון פולני משתלם. אין הדבר אומר שיוטלו עליכם מגבלות באופן מובהק, אך כל מקרה לגופו. ייתכן שבמקרים מסוימים תצטרכו להוכיח מגורים בפולין לתקופה מסוימת.

אם אתם לא עומדים בתנאי הסף לקבלת האזרחות הפולנית וההטבות שהיא מאפשרת, דוגמת קבלת דרכון הניצב במקום השישי במדד הנלי לדרכונים, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ וליווי מגורמים מקצועיים העוסקים בתחום.

 

 היתרונות של הדרכון הפולני

הדרכון הפולני כאמור נחשב לאחד הדרכונים המבוקשים כיום בעולם. עובדת היותה של פולין חלק מהאיחוד האירופי וכן מדינה מתפתחת ומשגשגת, כמעט ללא אויבים הופך את הדרכון  לדרכון פולני משתלם. הדרכון הפולני עלה במהלך 5 השנים האחרונות במעלה מדד הנלי לדרכונים, והוא ניצב היום במקום ה6 המעולה.

הדרכון מאפשר למחיקים בו גישה נוחה וחופשית עבור למעלה מ170 מדינות בכל העולם ללא צורך בוויזה, וכן תנועה חופשת המאפשרת לימודים ותעסוקה בכל מדינות האיחוד האירופי. הדרכון הפולני שבעבר אולי היה נחשב למושא ללעג, הפך היום לאחד הכלים הטובים ביותר בתחום התנועה והזכויות בעולם.

מי זכאי לאזרחות פולנית

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

כך תגישו תביעת נכות לביטוח לאומי

זכאות לגמלת נכות מהמוסד לביטוח לאומי יכולה לסייע רבות לאנשים הסובלים ממוגבלות או מחלה כרונית, אך התהליך של הגשת התביעה עשוי להיות מורכב ומייגע. במאמר

כל מה שחשוב לדעת על הצוואה שלכם

לאחרונה אנו שומעים לא מעט על עריכת צוואות ומבינים שאין לנו את המידע הבסיסי בנוגע לעניין חשוב זה. לכן החלטנו לעיין בספרות שעוסקת בתחום, כדי