לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

תיקים בהוצאה לפועל

במקרים בהם אדם אינו עומד בהתחייבויות הכספיות שלו כלפי האחר, יכול האחרון לפנות לבית המשפט ולבקש שיפתחו כנגד החייב תיק בהוצאה לפועל, המשמשת כגוף הגבייה הרשמי של המדינה. מה המשמעות של פתיחת תיק בהוצאה לפועל? האם ניתן לפתוח כנגד החייב מספר תיקים? מה עושים במקרה כזה? על זאת ועוד, במאמר שלפניכם

הוצאה לפועל – גבייה יעילה ומהירה

למצב בו אין לאדם מהיכן לפרוע את חובותיו, יכולות להיות מספר סיבות ואפשרויות, חלקן נובעות מהתנהלות כלכלית רשלנית וחלקן, ייתכן שאף רובן, נובעות ממצבים ואירועים פתאומיים ובלתי צפויים, אשר גרמו בין השאר, לפגיעה ביכולת ההשתכרות של החייב. למען האמת, הסיבות השונות אינן מעניינות את בעל החוב, אשר מעוניין לקבל את כספו בחזרה.

בעלי החוב השונים, היכולים להיות אנשים פרטיים או גופים עסקיים, מעוניינים להסדיר את החובות והתשלומים המגיעים להם במהירות וביעילות, כאשר אחת האפשרויות המקובלות היא לפתוח כנגד החייב תיק בהוצאה לפועל, המהווה את הזרוע הביצועית של המדינה לגביית חובות ולפיכך, עומד לרשותה סל סנקציות והגבלות כלכליות שהיא יכולה להשית על החייב.

תיקים בהוצאה לפועל
תיקים בהוצאה לפועל

אילו הגבלות יכולה הוצאה לפועל לנקוט כנגד החייב?

הוצאה לפועל נחשבת לאחד הגופים החזקים והמרתיעים בישראל וזאת בעיקר בשל הכח המשפטי הרב הקיים לה ויכולת הטלת ההגבלות והסנקציות הכלכליות המרתיעות, שנועדו לגבות במהירות וביעילות את החובות הקיימים של החייב.

בין ההגבלות המהותיות העומדות לרשות הוצאה לפועל, ניתן למנות הגבלות דוגמת עיקולים (על חשבון הבנק, רכוש ועוד), הגבלות הנוגעות לרישיון נהיגה, צו עיכוב יציאה מהארץ ועוד שורת הגבלות, אשר לעיתים, השפעתן מלווה את החייב גם לאחר סגירת תהליך הגבייה ומתבטאות בעיקר בקושי לקבל אשראי והלוואות שונות.

פתיחת תיקים בהוצאה לפועל

במקרים בהם קיים פסק דין או שטר כספי, אותו בעל החוב אינו מצליח לגבות מהחייב, יוכל בעל החוב לפתוח בהליך פתיחת תיקים בהוצאה לפועל. עם הגשת הבקשה ופתיחת התיק בהוצאה לפועל, תישלח לבעל החוב אזהרה, המיידעת אותו בדבר פתיחת התיק נגדו.

עם קבלת האזהרה, מתחילה למעשה תקופת אזהרה, הנמשכת לרוב 21 ימים, בה יכול החייב לערער על ההחלטה מעיקרה או לטעון טענת פרעתי (כלומר, שהחוב שולם), כמו גם לטעון כי אין ביכולתו לשלם את החוב. בהתייחס למקרה האחרון, הרי שהחייב יידרש להתייצב בלשכת הוצאה לפועל לחקירת יכולת וקביעת הסדר תשלומים בהתאם.

האם ניתן לפתוח מספר תיקים בהוצאה לפועל?

בחלק ניכר מהמקרים, החובות שהצטברו אינם מגיעים ממקור אחד, אלא ממספר התחייבויות שונות ובהתאם לכך, כל בעל חוב יכול בהחלט לפתוח בבקשה עצמאית ונפרדת לפתיחת תיק בהוצאה לפועל, כך שבסופו של דבר, על החייב יהיה להתמודד באופן פרטני ונפרד מול מספר תיקים בהוצאה לפועל.

מלבד הסרבול והקושי הנובעים מניהול של מספר תיקים בהוצאה לפועל והתנהלות נפרדת מול כל נושה ונושה, הרי שבנוסף על כך, מדובר גם במצב בו החייב ישלם מידי חודש סך תשלומים נפרדים, באופן שיביא לסך תשלום חודשי כולל גבוה במיוחד, אשר יקשה על החייב לעמוד בצווי התשלומים?

איחוד תיקים בהוצאה לפועל

המורכבות והקושי הכלכלי בניהול של כמה תיקים בהוצאה לפועל, הביאה את מערכת המשפט לאפשר לחייב לפתוח בבקשה לאיחוד תיקים ולהגיע להסדר תשלומים אחד, שפוי והגיוני מבחינת החייב. הסדר תשלומים זה הוא תהליך משפטי לכל דבר ונקבע לאחר הגשת בקשה לאיחוד תיקים מפורטת ומנומקת, הכוללת נתונים על נכסים וכושר ההשתכרות של החייב.

את הבקשה לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל יש להגיש לרשם ההוצאה לפועל, אשר יבחן את מצבו הכלכלי של החייב באופן יסודי ומעמיק ופעמים רבות אף יבקש לערוך חקירת יכולת, שתסייע בקביעת הסדר תשלומים מתאים, כאשר בסופה של בדיקה, יחליט רשם ההוצאה לפועל האם יינתן צו איחוד תיקים בהוצאה לפועל או שהבקשה תידחה.

איחוד תיקים בהוצאה לפועל – נקודות נוספות שחשוב להכיר

כדי להגיש את הבקשה לאיחוד תיקים, על החייב לשלם לפחות 3% מיתרת החובות הקיימים וכן 3% בכל חודש עד להחלטת הרשם בבקשתו. בנוסף, חשוב לעת כי ישנם מספר תיקים בהוצאה לפועל אותם לא ניתן לכלול תחת תהליך איחוד תיקים, ביניהם תיקי מזונות, תיקים הנמצאים בבירורו של בית המשפט וכן תיקים שאינם נוגעים לעניינים כספיים.

בעבר, כאשר חייב הוכרז כ – "מוגבל באמצעים", קרי אינו מסוגל לפרוע את חובו, הוא היה יכול לבקש הפטר מלא מהחובות. כיום, יוכל החייב לקבל צו הפטר מלא מחובותיו רק במידה ואושרה בקשתו להליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הליך אשר החליף את תהליך פשיטת הרגל החל משנת 2019.

האם ההגבלות של הוצאה לפועל נשארות גם במסגרת איחוד תיקים?

כאמור, במסגרת תהליך הוצאה לפועל ופתיחת תיקים כנגד החייב, קיימים מספר הגבלות על החייב, הגבלות אשר למעשה אינן מתבטלות גם במסגרת איחוד תיקים בהוצאה לפועל. כך, בין ההגבלות העיקריות בתהליך איחוד תיקים בהוצאה לפועל נמצאים: צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקולים על חשבון הבנק, הגבלות על שימשו באשראי ועוד.

הגבלות אלו נועדו למעשה למנוע מהחייב ליצור לעצמו התחייבויות חדשות ויחד עם זאת, כאשר מגישים בקשה לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל עם עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום, עורך הדין יוכל לסייע לכם להגיש בקשה מתאימה לבית המשפט לבחינת הקלות על הגבלות מסוימות, כמו במקרים בהם הנהיגה נדרשת לפרנסתו ו/או לטיפולים רפואיים ועוד.

הסיבות העיקריות לדחיית בקשת איחוד תיקים בהוצאה לפועל

תהליך איחוד תיקים בהוצאה לפועל מהווה בסופו של דבר מעין הטבה עבור החייב ולכן, חשוב להגיש את הבקשה באופן מיטבי ומקצועי, כדי שהבקשה אכן תאושר. יחד עם זאת, ישנם מספר מקרים בהם רשם ההוצאה לפועל מחליט על דחיית הבקשה לאיחוד תיקים וזאת בשל מסירת פרטים כוזבים ו/או לא מדויקים, הוצאות כספיות לא הכרחיות ועוד.

היות ומקרים כאלו בהחלט ייתכנו, בכל מקרה בו נפתחים נגדכם מספר תיקים בהוצאה לפועל, חשוב ומומלץ לפנות לעורך דין הוצאה לפועל מקצועי ומנוסה בתחום, אשר יבחן את פרטי המקרה הספציפי שלכם, ימליץ לכם על דרכי הפעולה המומלצות וכן ילווה אתכם לאורך כל התהליך, עד לאישור הבקשה.

סגירת תיקים בהוצאה לפועל

אין ספק כי איחוד תיקים הוא צעד מקל וחשוב בדרך להסדרת החובות, אך חשוב להבין כי מדובר בפתרון זמני עד לסגירה בפועל של כלל התיקים בהוצאה לפועל. ככלל, סגירת תיקים בהוצאה לפועל תבוצע באחד מהאופנים הבאים:

תשלום החוב

עם סיום תשלום החובות בכלל התיקים, ייסגרו התיקים בהוצאה לפועל ללא בקשה מיוחדת. במידה והחוב שולם ישירות לבעל החוב (ולא דרך הוצאה לפועל), על החייב יהיה להגיש בקשה לסגירת התיקים.

חוסר פעילות ממושך של הנושה

כאשר הנושה אינו מבצע כל פעולה בתיק למשך שנתיים, רשאי רשם ההוצאה לפועל להורות על סגירת תיקים בהוצאה לפועל, גם במקרים בהם החוב לא נפרע.

הגעה להסדר

במידה והצדדים הגיעו להסדר מחוץ לבית המשפט, ניתן יהיה לבקש סגירת תיקים בהוצאה לפועל.

לסיכום

במסגרת תהליך הוצאה לפועל, ייתכנו בהחלט מקרים בהם ייפתחו כנגד החייב מספר תיקים בהוצאה לפועל, באופן ההופך את ההתנהלות ותהליך הגבייה למתיש ומסורבל. כדי להתמודד עם מציאות זו, ניתן להגיש בקשה לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל עם עורך דין הוצאה לפועל, באופן המאפשר לנהל את כל התהליך באופן יחיד ומרוכז מול כלל הנושים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

עיכוב הליכים

הליכים בהוצאה לפועל כנגד החייב, מעידים על מצב כלכלי סבוך למדי, הנובע לא רק מרשלנות כלכלית אלא פעמים רבות גם כתוצאה ממצבים ואירועים בלתי צפויים.

פתיחת תיק בהוצאה לפועל

הצורך לגבות את החובות ולנדנד לאנשים או ללקוחות שחייבים לנו כסף, יכול להיות משימה מתישה במיוחד. לשם כך, קיימת האפשרות לפתוח כנגד החייב תיק בהוצאה