לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

עורך דין פירוק חברה

כל חברה שואפת להאריך ימים, להפוך לשם דבר בתחומה ולרשום הצלחות משמעותיות שיזניקו אותה למעלה. אך לא כל דבר נמשך לנצח, והרגע בו החברה נאלצת להיכנס להליך פירוק הוא הרגע קשה ביותר. קשה, אך לעיתים הכרחי. לצד התקוות וההשקעה העצומה לאורך השנים, לפעמים מדובר בצעד הנכון שנועד למזער נזקים, לפרוע חובות ולהתחיל מחדש. עורך דין פירוק חברה הוא האיש הנכון ביותר ללוות משימה מורכבת זו.

פירוק חברה – המוצא האחרון

במציאות הכלכלית המורכבת במדינת ישראל, בוודאי בתקופת משבר הקורונה, חברות רבות מצאו ועדיין מוצאות את עצמן נקלעות לקשיים כלכליים מהם אין דרך מילוט. כאשר חברה לא מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה לנושים השונים או לפרוע את החובות שהצטברו, אין מנוס מכניסה להליך פירוק. ישנן שתי אפשרויות להליך פירוק חברה, עליהן נרחיב בהמשך המאמר. כך או כך, עורך דין פירוק חברה הוא הכתובת במקרה של מוצא אחרון זה.

עורך דין פירוק חברה
עורך דין פירוק חברה

פירוק חברה בצו בית משפט

הליך פירוק חברה על ידי בית משפט נעשה כאשר לא נותרת ברירה אחרת אלא להביא את החברה לידי פירוק, אך הפירוק אינו נעשה מיוזמתם של מקימי החברה או מנהליה. הבקשה לפירוק החברה על ידי בית המשפט מוגשת בדרך כלל על ידי אחד הנושים של החברה, בין אם מדובר בבנק עימו מצויה החברה בחובות כבדים, ובין אם מדובר בגורם פיננסי אחר.

הבקשה יכולה להיות מוגשת על ידי כל גוף עימו מצויה החברה בחובות. כמובן שמדובר בהליך מורכב וארוך במיוחד, המצריך את שירותיו של עורך דין פירוק חברה מקצועי שיוכל לנהל את ענייניה המשפטיים של החברה ולהגן על האינטרסים שלה בבתי המשפט ואל מול הנושים.

פירוק חברה מרצון

האפשרות המועדפת על כל הגורמים המעורבים, אולי למעט הנושים, היא פירוק החברה מרצון. מדובר במצב בו מנהלי החברה מבינים שבסיטואציה הנוכחית אין ביכולתה של החברה לפרוע את חובותיה או לייצר הכנסות ורווחים, ובכלל- לנהל חיים פיננסיים תקינים, ואין ברירה אלא לפרק את החברה.

הליך פירוק החברה מרצון מקל על התהליך ומזרז אותו, ובעזרת ליווי של עורך דין פירוק חברה יכול לסייע לסיים תהליכים אלו ללא קושי. עורך דין פירוק חברה מאפשר פירוק יעיל ומבוקר ועל ידי ניתוח מצב החברה, יכול להביא למניעת תשלומים מיותרים שיקשו עוד יותר על מצב החברה.

הליך מורכב שדורש ניסיון ורגישות

פירוק חברה הוא ללא ספק צעד קשה ודורש טיפול רגיש ומקצועי. המעורבות הרגשית והעצבים החשופים שהם בדרך כלל מנת חלקם של בכירי החברה, מייסדיה ומנהליה, עלולים להוביל להחלטות פזיזות, אימפולסיביות ונטולות היגיון.

יש צורך בליווי של עורך דין פירוק חברה מנוסה, אשר באסרטיביות ובמקצועיות ינווט את הספינה הזו אל חוף מבטחים ויחתום את הפרק של החברה בצורה החלקה והיעילה ביותר. כמו כן, הליך פירוק חברה דורש ידע משפטי ובקיאות נרחבת בנושאים מורכבים כמו הוצאה לפועל וחדלות פירעון, ולכן סיוע של עורך דין פירוק חברה הוא קריטי ומשמעותי עד מאוד.

בחירת מסלול הפירוק המתאים

לכל חברה יש את מסלול החיים שלה, ובאותה נשימה גם את מסלול הפירוק המתאים לה. אחד מתפקידיו של עורך דין פירוק חברה הוא לבחון את מצבה של החברה, שכלול החובות שלה ולאחר מכן בחירת מסלול הפירוק המהיר והיעיל ביותר עבורה, בהתאם להסכמתם של בעלי המניות ומנהלי החברה.

הערכת נכסי החברה

כחלק מהליך מחיקת החובות שהוא חלק בלתי נפרד מפירוק החברה, עורך דין פירוק חברה מבצע הערכה של נכסי החברה על מנת להעביר את המידע בצורה מסודרת לכל הגורמים הרלוונטיים, לרבות בתי המשפט והנושים השונים. אפשרות זו נפוצה בעיקר כאשר מתרחש פירוק חברה מרצון, לכן כל כך חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין פירוק חברה.

חשיבות הסדר שבהליך פירוק חברה

פירוק חברה מוכרח להתבצע בהליך מסודר ויסודי הכולל בין היתר סגירת כל החובות וביטול הרישום אצל רשם החברות. ישנן פעולות טכניות רבות שרק עורך דין לפירוק חברה בקיא בהן ויודע לבצע. ישנם נציגי חברות שסבורים כי אם לא יגישו דוחות כספיים או יחדלו מכל פעילות עסקית אזי החברה מפסיקה להתקיים.

אולם לא כך הדבר כלל. כל עוד החברה עדיין רשומה אצל רשם החברות, עליה להמשיך לשלם אגרות ולהגיש דוחות חודשיים באופן קבוע. אי ביצוע של פעולות קריטיות אלו, גם בהליך פירוק מסודר, עלול לגרום להחלת הגבלות ונקיטת פעולות כנגד החברה ובעליה, חשוב לשמור על תהליך יסודי ומקצועי, בליווי של עורך דין פירוק חברה.

שלבי פירוק חברה מרצון

נציין כעת את שלבי פירוק החברה מרצון המתבצעים על פי חוק ובמקרים בהם לא נותרה ברירה אחרת מלבד הליכה לפירוק.

  • חתימה משותפת על תצהיר כושר פירעון- כל חברי הדירקטוריון בחברה נדרשים לחתום על מסמך המצהיר על כוונתה של החברה לעמוד בכל התחייבויותיה והחובות שצברה לאורך הזמן בתוך שנה ממועד שליחת המסמך. לאחר מכן המסמך נשלח לאישורו של רשם החברות.
  • עדכון בעלי המניות באספה כללית- במהלך האספה יצוינו כל הסיבות שהביאו את החברה להליך הפירוק, וכן ייבחר נציג מטעם החברה שיפקח על הליך הפירוק וכן ידווח לרשם החברות אודות התקדמות ההליך.
  • שליחת הודעה לרשם החברות- שליחת ההודעה בדבר ההחלטה על פירוק החברה תתבצע בטווח זמן של עד שלושה שבועות ממועד האספה. ניתן להיעזר בעת ניסוח ההודעה לרשם החברות בעורך דין פירוק חברה על מנת לוודא שהכול מדווח ומנוהל.
  • אישור הסטטוס החדש והגדרת החברה כחברה בפירוק מרצון על ידי רשם החברות.
  • עבודה יסודית של נציג החברה הנאמן על הליך הפירוק בשיתוף עורך דין פירוק חברה מיומן, הכוללת ריכוז נכסי החברה ומיצוי האפשרויות לסילוק החובות שהצטברו, וכן הכנת דו"ח מקיף המשקף את פעילות החברה לאורך שנותיה. לאחר מכן יש לשלוח את כל המסמכים הרלוונטיים אל רשם החברות.
  • אספה מסכמת- האספה תתכנס רק לאחר מתן אישור שאכן סולקו כל החובות שצברה החברה מיום הקמתה, ותכלול סיכום של כל הפעילות של החברה לאורך השנים. את הפרוטוקול של האספה המסכמת שולחים לרשם החברות לא יאוחר משבעה ימים לאחר כינוס האספה.
  • חיסול החברה- לאחר העברת הפרוטוקול של האספה המסכמת, יוודא רשם החברות שאין חובות נוספים לחברה שכבר הצהירה כי סילקה את כל חובותיה. משהכול תם ונשלם, ימחק רשם החברות את החברה המפורקת והיא מפסיקה להתקיים באופן סופי.

הצעד הנכון – פנייה לעורך דין פירוק חברה

עכשיו כשמתברר כמה הליך פירוק חברה יכול להיות מורכב, סבוך ועמוס במתחים, אין חולק על כך שיש צורך ממשי בגורם חיצוני, מקצועי ומנוסה שילווה הליך זה. ליווי של עורך דין פירוק חברה מקנה יתרון עצום שחוסך משאבים יקרים כמו זמן וכסף. הוא דואג להליך קצר ויעיל ככל הניתן, מעניק סיוע מקצועי חשוב לבעלי המניות ולבכירי החברה המוצאים עצמם בפני סיטואציות לא פשוטות, ומונע מהם הוצאות מיותרות שעלולות להחריף את המצב הכלכלי העדין ממילא. לכן חשוב שעורך דין פירוק חברה ילווה את ההליך מראשיתו ועד לחיסול החברה באופן סופי, בדרך לפתיחת דף חדש בחיי כל הנוגעים בדבר.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא