לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי

המציאות של חובות הולכים ותופחים היא בהחלט מטרידה, הן בשל חוסר הוודאות הכלכלית והן בשל לחצם הבלתי פוסק של הנושים לקבל את הכספים המגיעים להם. אם נוסיף על כך את ההגבלות של הבנק, נקבל מתכון בטוח לבור כלכלי שאינו נגמר. דווקא בנקודה זו, מומלץ לפנות בהקדם לעזרתו של עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי

הצטברות החובות והשפעתם על חיינו

הלוואות שלא ניתן לפרוע וכן חובות שמצטברים ונערמים להם, אינם שייכים רק לאנשים שהתנהלו בצורה רשלנית עם ההלוואות והכספים שלהם, אלא גם לאנשים נורמטיביים, אשר נקלעו בתום לב, למצב של חדלות פירעון, בו סך ההכנסות שלהם אינו מספיק לכיסוי ההלוואות והחובות שנטלו.

כך, תאונות, פציעות ומחלות הן רק חלק קטן ממגוון מקרים פתאומיים ובלתי צפויים שעלולים לפגוע ביכולת ההשתכרות שלנו ולהוביל אותנו למצב של חדלות פירעון. ועל אף שנראה כי מדובר בבור כלכלי ללא תחתית נראית לעין, מומלץ בנקודת קריטית זו לפנות בהקדם לעזרתו של עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שיסייע לכם לצאת מהמצב.

עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי
עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי

חדלות פירעון ושיקום כלכלי – מה זה אומר?

הזכרנו עד כמה מספר פעמים את המושג 'חדלות פירעון ושיקום כלכלי', אך מה המושג הזה אומר בכלל? למעשה, חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא ניסוח מחודש (החל משנת 2019) של חוק פשיטת הרגל, שמטרתו העיקרית היא לשנות את הסטיגמה השלילית שדבקה בהליך פשיטת רגל ומנעה מאנשים רבים לפנות לשירותיו של עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

שינוי הסטיגמה השלילית בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, מתבטא למעשה במטרה העיקרית של התהליך והיא, להביא את החייב למצב של שיקום כלכלי ויציאה לדרך כלכלית חדשה. הרעיון העומד מאחורי התהליך, הוא ההבנה כי מרבית האנשים הגיעו למצב זה בתום לב ובמקום להביא להתרסקותם הכלכלית, עדיף לנסות ולשקם אותם, כך שייצאו לדרך חדשה.

תהליך חדלות פירעון – שלב אחרי שלב

כאמור, מערכת המשפט בישראל מעמידה לרשות החייבים מספר דרכים ואפשרויות להגיע להסדר החובות, ולפני שבוחרים להתחיל בתהליך כלשהוא, חשוב לפנות לעזרתו של עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שיסייע בבחינת פרטי המקרה וימליץ על דרכי פעולה אפשריות. ככל ודרך חדלות פירעון ושיקום כלכלי תהיה המומלצת ביותר, תדרשו לשלבים הבאים:

הגשת הבקשה

השלב הראשון וההתחלתי הוא כמובן ניסוח הבקשה עם עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי, כאשר אל הבקשה יש לצרף מסמכים רלוונטיים המעידים על מצבו הכלכלי וסך החובות הקיימים. היות ומדובר בשלב בו ייקבע האם הבקשה תאושר, חשוב לייחס לשלב זה את החשיבות הראויה.

בחינת המצב הכלכלי

לאחר הגשת הבקשה לבית המשפט, על ידי עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי, בית המשפט ממנה נאמן מטעמו, על מנת שיבחן את מצבו הכלכלי של החייב בצורה יסודית ומדויקת.

במהלך תקופה זו, יושתו על החייב מספר הגבלות כלכליות, אותן ינסה עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי לצמצם ככל האפשר וזאת על מנת למנוע מצב של טעויות כלכליות שיביאו לחובות נוספים.

מתווה לשיקום כלכלי

במידה והנאמן מתרשם במהלך חקירתו כי אכן מדובר בחובות שנגרמו בתום לב, הרי שהוא יפעל לבניית תכנית שיקום כלכלית והגעה להסדר תשלומים מחייב אל מול הנושים.

תקופת השיקום וקבלת הפטר

במידה ובית המשפט קיבל את הבקשה, החייב יתחיל בתקופת השיקום, המתפרשת לרוב על פני מספר שנים (3 – 4 שנים). גם במהלך תקופה זו, ילווה אתכם עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי, על מנת לוודא כי אתם אכן עומדים בהגבלות ובתנאי התשלומים. כאשר עם סיום התקופה, תקבלו צו הפטר מהחובות (חלקי או מלא).

עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי

ראינו כי תפקידו של עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי מתחיל עוד בשלב הייעוץ ובחינת פרטי המקרה הספציפי, על מנת לבחון את התאמת החייב לתהליך חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי, כאשר גם במהלך התהליך עצמו, המתפרש על פני מספר שנים, עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי ילווה אתכם, עד לשלב קבלת ההפטר.

לפיכך, עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי צריך להיות מיומן ובקיא בלשון החוק על סעיפיו השונים וכן בתקנות ובתקדימי עבר, מהם ייתכן וניתן יהיה להשליך על המקרה שלכם. בנוסף, עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי צריך להיות משכנע ובעל יכולת מפותחת לניהול משא ומתן, כדי להשיג עבורכם את תנאי ההסדר הטובים ביותר מול הנושים.

אילו מסלולים קיימים במסגרת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי?

ככלל, במסגרת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי ניתן לפעול בשני מישורים:

אנשים פרטיים ועוסקים פטורים / מורשים

במידה וסך החובות שנצברו עומד על סך נמוך מ – 150,000 ₪, ההליך יתנהל במסגרת לשכת הוצאה לפועל. ככל וסך החובות שנצברו עומד על סכום הגבוה מ – 150,000 ₪, ההליך יתנהל במסגרת בית משפט השלום.

תאגידים וחברות בע"מ

כאשר סך החובות של תאגידים וחברות בע"מ עולה על סך 25,000 ₪ (סכום המתעדכן מידי פעם), יוכל התאגיד עצמו, הנושה או היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי במסגרת בית המשפט.

מהו סעיף ביטול הענקה?

הלחץ הבלתי פוסק של הנושים ואי הוודאות הכלכלית בה מצוי החייב, מביאה לעיתים את האדם החייב לחשוב על פתרונות יצירתיים ולא תמיד כשרים, במטרה לנסות ולהתחמק מתשלום חובותיו ולהצהיר על חדלות פירעון. אחד המקרים הנפוצים, שזכו אף להתייחסות משפטית כסוגיה בפני עצמה, הוא הענקת הנכסים לאדם אחר.

במידה והחייב העניק את נכסיו לגורם אחר, באופן שפגע בכושר הפירעון של החייב, הרי שבית המשפט המחוזי יוכל להחליט על ביטול ההענקה. כך, במסגרת ייעוץ מקדים עם עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תוכלו לדעת בדיוק אלו פעולות תוכלו לנקוט במסגרת הוראות החוק ואלו פעולות ייחשבו כלא יעילות.

אילו הגבלות עדיין יישארו במסגרת ההליך?

על אף שמדובר בהליך מסודר מטעם בית המשפט למחיקת החובות, הרי שבמהלך תקופת השיקום, עדיין יהיו הגבלות מסוימות על החייב, ביניהן: איסור יציאה מהארץ, הגבלות על חשבון הבנק, לרבות עיקול משכורות ושימשו בכרטיסי אשראי, הגבלות על נטילת הלוואות ועוד.

עם השלמת התהליך וקבלת ההפטר, מרבית ההגבלות יוסרו, כאשר ייתכנו הגבלות מסוימות של בנקים וחברות אשראי שונות, בעיקר בכל הנוגע להלוואות ושימוש באשראי, בשל דירוג אשראי שלילי. למעשה, גם במקרים כאלו ניתן להיעזר במומחיותו של עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי, להסרת ההגבלות ומחיקת הדירוג השלילי.

האם בסוף התהליך כל החובות נמחקים?

לאחר ליווי מלא של עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי, החל משלב ניסוח הבקשה, דרך ליווי מקיף מלא תקבלו הפטר, מלא או חלקי, מהחובות שלכם, כפי שתיארנו לעיל, אך האם ניתן לומר כי אכן כל החובות נמחקים?

התשובה לשאלה זו, הנשאלת למעשה על ידי אנשים רבים, היא שמרבית החובות אכן נמחקים, אך ישנם מספר סוגים של חובות שלא ניתן למחוק אותם בהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, כמו מזונות וקנסות ולפיכך, אם קיבלתם הבטחות של עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי לתהליך מהיר ומחיקת חובות מלאה, מומלץ לבחון היטב במה מדובר.

למה חשוב לבחור עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי מנוסה?

כשאנחנו מחפשים אחר עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי שיוציא אותנו מהסבך הכלכלי אליו נכנסנו, אנחנו חייבים למצוא את עורך הדין האיכותי והמקצועי ביותר, שידאג לאינטרסים שלנו בלבד ויפעל לצמצום ההגבלות והסדר אופטימלי מול הנושים.

לפיכך, אחד הפרמטרים העיקריים המעידים על יכולותיו ומקצועיותו של עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הוא הניסיון ושנות הוותק שצבר, פרמטר המלמד על יכולת להתמודד עם מגוון מצבים ודרכי ההתנהלות המקובלות מול בית המשפט ו/או לשכת הוצאה לפועל.

לסיכום

תהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא תהליך שהחליף את תהליך פשיטת הרגל, כששמו של התהליך מעיד על מטרתו העיקרית – להביא לשיקומו של החייב ולאפשר לו לצאת לדרך כלכלית חדשה, כאשר הרעיון העומד מאחורי תהליך זה, הוא ההבנה כי במרבית המקרים מדובר באנשים נורמטיביים, שנקלעו למצב זה בתום לב.

כמו כן, ראינו כי מדובר בתהליך מעמיק וממושך, המתפרש על פני מספר שנים ולאור המשמעות הקיימת לו, חייבים להיעזר בשירותיו של עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי, אשר יבחן את כדאיות המהלך עבורכם ובאילו פעולות עליכם לנקוט, לרבות ליווי מקיף ומלא החל משלב הגשת הבקשה ועד לשלב קבלת ההפטר באופן מלא וחלקי.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא