לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

תביעה כנגד רופא שהטריד מינית והזכאות לפיצויים

כל רופא בתחילת דרכו נשבע בשבועת היפוקרטס – שבועה זאת מכילה בתוכה מספר כללים לטיפול בחולים וכללי אתיקה כלליים. אחד הכללים הראשונים והחשובים בשבועה זאת הוא "לעולם לא אזיק למטופל". בנוסף לכך קיים כלל שמציין "לעולם לא אקיים יחסי מין עם מטופלים". הכתבה שלפניכם עוסקת במקרים שכללים אלה הופרו בהם. 

 

חובת הצוות הרפואי ושבועת הרופא

כל צוות רפואי בעולם ובישראל לוקח על עצמו מחויבות חשובה מאוד, כאשר הוא מחליט לטפל באנשים שסובלים מבעיות רפואיות. הצוות הרפואי מתחייב לטפל בצורה הטובה ביותר בכל חולה בלי קשר לזהותו, מוצאו או דתו. בנוסף לכך הצוות הרפואי מחויב לשמור על כבודם של המטופלים בהם הוא מטפל.

לרופאים ישנה שבועה מסודרת ומקיפה יותר שנקראת שבועת היפוקרטס. בשבועה זאת מתחייב הרופא לעולם לא לפגוע במטופל בצורה מכוונת ולא לקיים יחסי מין עם מטופלים בכלל. שבועה זאת מדגישה את חומרת הפגיעה במקרים של הטרדה מינית על ידי רופא, על פי דורון ויינרייך. זאת מכיוון שעל גבי הפגיעה הרגילה, נוסף הניצול שנעשה על ידי הרופא למצב הפגיע של המטופל.

 

הטרדה מינית על ידי רופא מטפל

הטרדה מינית על ידי רופא מטפל, מוגדרת בחוק ככל הטרדה מינית רגילה. מכיוון שהרופא המטפל מחזיק בכוח רב על המטופלים שלו ומקבל גישה אליהם במצבים הפגיעים ביותר, ומשום שבין רופא מטפל למטופלים תמיד יהיה יחסי מרות, על הנפגע לא מוטלת החובה להבהיר לפוגע שמעשיו אינם רצויים בכדי שהיה מדובר בהטרדה מינית.

בנוסף לכך בגלל האופי הסמכותי של תפקיד הרופא, ניצול של מטופלים בצורה מינית, נחשב לחמור ביותר ומערכות האכיפה והמשפט מתייחסות אליו ככזה.

 

תביעת נזיקין בגין הטרדה מינית

בישראל תחום הפיצויים האזרחי מוסדר באמצעות חוק הנזיקין. חוק זה מגדיר הטרדה מינית כעוולה שניתן לתבוע תביעת נזיקי בגינה ובגין נזקים שנגרמו כתוצאה ממנה. תביעות נזיקין מתחלקות לשני חלקים עיקריים – נזקי גוף ונזקי רכוש. במצבים של תקיפה או הטרדה מינית על ידי רופא, הפיצויים יינתנו בגין נזקי גוף.

 

סוגי הפיצויים שניתן לקבל בגין תביעה שכזאת

נזקי הגוף בעבירת הטרדה מינית כוללים את הסבל של הנפגע, עלות טיפולים נפשיים להם הוא היה זקוק, אובדן ימי עבודה, אובדן כושר עבודה ועוד נזקים שעלולים להיגרם מהטרדה מינית. בנוסף לכך ניתן לתבוע לשם קבלת פיצויים ללא הוכחת נזק לעד סכום של 120 אלף שקל.

 

תביעת פיצויים בגין הטרדה של רופא מטפל – סיכום

רופאים בישראל ובעולם נשבעים בשבועה שבה הם מתחייבים שלא לפגוע ולא לקיים יחסי מין עם המטופלים שלהם. לצערנו הרב לא כל הרופאים עומדים בשבועה זאת. במקרים כאלה יש לפנות למשטרת ישראל לשם הגשת תלונה פלילית, ובמקביל לתבוע את הרופא ואת הגוף הרפואי בו הוא עובד בתביעת נזיקין.

הטרדה מינית על ידי רופא

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

כך תגישו תביעת נכות לביטוח לאומי

זכאות לגמלת נכות מהמוסד לביטוח לאומי יכולה לסייע רבות לאנשים הסובלים ממוגבלות או מחלה כרונית, אך התהליך של הגשת התביעה עשוי להיות מורכב ומייגע. במאמר

כל מה שחשוב לדעת על הצוואה שלכם

לאחרונה אנו שומעים לא מעט על עריכת צוואות ומבינים שאין לנו את המידע הבסיסי בנוגע לעניין חשוב זה. לכן החלטנו לעיין בספרות שעוסקת בתחום, כדי