לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

פטור ממס הכנסה – כן, זה אפשרי

למי כאן יצא להסתכל על תלוש המשכורת שלו ולהרגיש המום מכמות הכסף שהוא משלם על מס הכנסה? כנראה שכולנו. תחושה זו נובעת מכך שמס ההכנסה במדינת ישראל הוא מס רגרסיבי, שבו אנחנו משלמים אחוזים משכרנו על פי מדרגות מס שהולכות ועולות, אך היא לא חייבת להיות גזרת גורל! במאמר זה תוכלו לקרוא על הקונספט של פטור ממס הכנסה – התנאים, המשמעות ודרך הקבלה.

 

מהו פטור ממס הכנסה?

פטור ממס הכנסה הוא הטבה כספית שמוענקת על ידי המדינה למי שעומד בתנאים המיוחדים שמוצבים על ידה, ושנועדו לזהות את מי שזקוק לכסף עבור הוצאות היום יום יותר מרוב האנשים, שיכולים להרשות לעצמם לשלם את מס ההכנסה.

הגורם המשותף לכלל הפטורים ממס ההכנסה הוא צורך שעולה לכדי נטל כלכלי משמעותי הפוגם ביכולתו של האדם להשתכר, כאשר צורך זה יכול להיות זמני או קבוע, והפטור שניתן הוא זמני או קבוע בהתאם.

 

מי זכאי לפטור?

ישנן מספר אוכלוסיות הזכאיות לפטור ממס הכנסה:

 

  1. נכים בעלי דרגת נכות גבוהה במיוחד:

מי שנקבעו לו אחוזי נכות בסכום מצטבר של תשעים אחוזים (בין אם מלקות אחת ובין אם מלקויות מצטברות) זכאי לפטור ממס הכנסה לכל אורך הזמן שבו הנכות קיימת בגופו, כל עוד מדובר בנכות שאורכה עולה על חצי משנת המס.

עמידה בתנאי הזכאות לפטור זה נבדקת על ידי וועדות הביטוח הלאומי, שמקבלות את הטפסים הרפואיים של האדם, מעבירות אותו בדיקה רפואית מטעמן, וקובעות את אחוז וטווח הנכות שקיימת עבורו. נכות זו נמדדת באחוזי הפגיעה בכושר העבודה של האדם הנכה.

 

  1. לקויי ראייה ועיוורים:

מי שמוגדר כלקוי ראייה או כעיוור זכאי גם הוא לפטור ממס הכנסה, שנועד לעזור לו לממן את צרכיו המיוחדים ולפצות על קשייו התעסוקתיים. פטור זה פשוט יותר לקבלה (כל עוד מדובר בלקות / עיוורון מולדים), וזאת משום שבניגוד לפטור ממס הכנסה על בסיס נכות (שדורש מעבר וועדה), פטור זה דורש אך ורק שני תנאים: תעסוקה היוצרת חובה במס הכנסה, והחזקה של "תעודת עיוור".

 

  1. אנשים מבוגרים שגרים בבית אבות ומשכירים את דירתם הקודמת תמורת תשלום:

מי שמעל גיל 65 ומתגורר בבית אבות, יהיה זכאי לפטור ממס הכנסה על הכנסותיו משכר דירה על הדירה אותה פינה בכדי לעבור לבית האבות. פטור זה הוא עד לתקרה של מחצית הסכום אותו הוא משלם על שהותו בבית האבות.

 

מהו גובה הפטור?

גובה הפטור משתנה משנה לשנה מכיוון שהוא מוצמד למדדים שונים. תקרת הפטור ממס הכנסה עומדת נכון ל2022 על כ650,000 שקלים לשנה – כשכל הכנסה מעבר לסכום זה חייבת במס.

 

לסיכום

מס הכנסה איננו חייב להיות גזרת גורל למי שיש לו סיבות טובות מספיק להימנע משילומו. אם אחד התנאים כאן תואם את מצבכם אתם מוזמנים ליצור קשר עם אנשי המקצוע שיוכלו לקדם אותכם לכיוון הפטור.

שטרות

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

כך תגישו תביעת נכות לביטוח לאומי

זכאות לגמלת נכות מהמוסד לביטוח לאומי יכולה לסייע רבות לאנשים הסובלים ממוגבלות או מחלה כרונית, אך התהליך של הגשת התביעה עשוי להיות מורכב ומייגע. במאמר

כל מה שחשוב לדעת על הצוואה שלכם

לאחרונה אנו שומעים לא מעט על עריכת צוואות ומבינים שאין לנו את המידע הבסיסי בנוגע לעניין חשוב זה. לכן החלטנו לעיין בספרות שעוסקת בתחום, כדי