לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

המקרים הנפוצים ביותר בהם משתמשים בהליכי בוררות עסקית

הליכי בוררות עסקית הפכו לכלי נפוץ יותר ויותר ליישוב סכסוכים בין חברות ועסקים. במקום לפנות לבתי המשפט, חברות רבות בוחרות כיום בהליך בוררות מהיר, יעיל וחסכוני יותר. אך באילו מקרים בדיוק נעשה השימוש הנפוץ ביותר בבוררות עסקית?

 

סכסוכי חוזים והפרת התחייבויות חוזיות

הפרת התחייבויות חוזיות היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר להתדיינות משפטית בין חברות ועסקים. כאשר אחד הצדדים אינו עומד בהתחייבויותיו החוזיות, כגון אי אספקת טובין במועד, בעיות באיכות המוצרים שסופקו, חריגה ממחירים שהוסכמו מראש וכדומה, הדבר עלול לגרום לנזק כלכלי משמעותי לצד השני. מצב זה דורש פעמים רבות יישוב מחלוקת באמצעות תהליך בוררות עסקית עם הגוף המוביל בתחום, על מנת לקבוע פיצוי הולם בגין הנזקים שנגרמו מההפרה החוזית או לאכוף את קיום החוזה.

 

חילוקי דעות בנוגע לעסקאות מיזוגים ורכישות

עסקאות מיזוגים ורכישות בין חברות מערבות לעתים קרובות מחלוקות בנוגע להערכות השווי של הנכסים והחברות המעורבות. כמו כן, בתהליכי אינטגרציה לאחר המיזוג עשויות להתגלע מחלוקות באשר לחלוקת התפקידים בהנהלה, גורלם של עובדים ובכירים בחברה הנרכשת וכדומה. מחלוקות מסוג זה עלולות לעכב את השלמת העסקה או אף לסכלה כליל, ולכן יש חשיבות רבה ליישבן במהירות באמצעות בוררות מקצועית.

 

סכסוכי קניין רוחני

סכסוכי קניין רוחני כגון הפרת פטנטים, סימני מסחר וזכויות יוצרים הם בעלי היבטים משפטיים וטכניים מורכבים. קביעה האם בוצעה הפרה ומהו היקף הנזק כרוך בהבנה מעמיקה של טכנולוגיות ותהליכים מורכבים בתחומים כגון אלקטרוניקה, תוכנה, ביוטכנולוגיה, כימיה ועוד. מסיבה זו, סכסוכי קניין רוחני מופנים לעיתים קרובות לבוררות מקצועית על ידי בוררים בעלי התמחות טכנולוגית ספציפית בתחום הרלוונטי למחלוקת. כמו כן, בתחום זה ניהול הליך בוררות יצמצם משמעותית את הסיכוי לדליפת מידע רגיש הקשור לסודות מקצועיים

 

סכסוכי עבודה

סכסוכים ביחסי עובד-מעביד הופכים לנפוצים יותר ויותר. עובדים תובעים את מעסיקיהם בטענות של התנכלות, אפליה או פיטורים שלא כדין, בעוד מעסיקים מגישים תביעות נגד עובדים בגין הפרת חובת נאמנות או גניבת סודות מסחריים. סכסוכים אלה פוגעים באווירת העבודה והיחסים בין הצדדים, ועל כן הם מופנים לעיתים קרובות לבוררות, על מנת לפתור אותם בדלתיים סגורות מבלי לפגוע במוניטין ובמורל של שני הצדדים. בוררות מאפשרת פתרון מהיר וחסכוני יותר מאשר ניהול הליך משפטי, אך עדיין יעיל ומקצועי.

 

מחלוקות בין שותפים עסקיים

מחלוקות בין שותפים עסקיים, בעלי מניות או בעלי עניין אחרים בחברות הופכות נפוצות יותר ויותר ככל שהעסקים הופכים מורכבים ומסועפים יותר. חילוקי דעות בנוגע לחלוקת רווחים, מינויים לתפקידי מפתח, כיווני השקעה וצמיחה ועוד עלולים להוביל למשברים ואף לפירוק שיתופים עסקיים מצליחים. על מנת למנוע זאת, שותפים לעסקים בוחרים לא פעם בבוררות כדרך ליישב מחלוקות באופן מקצועי ויעיל, תוך שמירה על פרטיות העסק והמשך שיתוף הפעולה לטווח ארוך.

מחלוקות חוזים

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

כך תגישו תביעת נכות לביטוח לאומי

זכאות לגמלת נכות מהמוסד לביטוח לאומי יכולה לסייע רבות לאנשים הסובלים ממוגבלות או מחלה כרונית, אך התהליך של הגשת התביעה עשוי להיות מורכב ומייגע. במאמר

כל מה שחשוב לדעת על הצוואה שלכם

לאחרונה אנו שומעים לא מעט על עריכת צוואות ומבינים שאין לנו את המידע הבסיסי בנוגע לעניין חשוב זה. לכן החלטנו לעיין בספרות שעוסקת בתחום, כדי