לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

על חם: כך תגלו את המעילה בעסק

מעילות בעסק מתגלות תמיד מאוחר מדי על ידי בעל העסק, שלא מבין כיצד העובדים המסורים שלו יכלו לגנוב ממנו. הסממנים הבולטים ביותר הם מצב כלכלי גרוע של אותו עובד, או עבר עברייני שלא הסתיים. דרכי המעסיק לגילוי המעילה אצל העובדים שלו בחברה הן באמצעות שיטות מתודיות, ובעיקר בקרת איכות על כל מה שנעשה. האחריות היא על המעסיק, והרחבת סמכויות יכולה לעיתים להוביל לאזורים אפורים. 

 

מעילות בעסקים

ב-70 שנותייה של המדינה התפרסמו לא מעט סיפורי מעילות בארגונים בהיקפי ענק בישראל. המוכר מביניהם הוא סיפור המעילה של אתי אלון, שהוביל לקריסת החברה בה עבדה. עם זאת, התופעה אינה ייחודית אך ורק לחברות גדולות, אלא גם לעסקים קטנים שיותר קל לגנוב מהם מבלי שישימו לב או יהדהדו ציבורית.

מחקרים שנעשו קבעו כי היקף הגניבות בעסקים קטנים הוא גדול בהרבה ביחס לעסקים גדולים. שכן, יותר קל לבצע מעילה בעסק ללא בקרה ובסיס משפטי רחב. איך ניתן לגלות את המעילה שאולי מתרחשת בעסק שלכם?

 

הפרידו בין התפקידים לבין העובדים

עובד שמבצע גניבה בעסק הוא לרוב עובד שיש לו מגוון כובעים באותו מקום. הפרדת התפקידים היא חשובה. כאשר עובד הוא הבוס של עצמו, הוא יכול לבצע פעולות גדולות ללא אישור סמכות גדול ממנו, והדבר יכול להוביל למעילה. ריכוז הסמכויות והידע בידיו של העובד הן שימושיות ואף מקלות על המעסיק, אבל הדבר הזה יכול לחזור בהפתעה כשאותו עובד ינצל את יכולותיו ויגנוב מהעסק או יבצע פעולות לא חוקיות.

 

בצעו רוטציה בין התפקידים

במידה וריכזתם יותר מידי סמכויות אצל עובד אחד, ניתן לבצע רוטציה. אם אתם עסק קטן, וודאי לא יהיה קשה להעביר עובדים בין תפקיד אחד לתפקיד אחד. עם זאת, עובד שהוכשר בתפקיד אחד לא תמיד יכול לעבוד בתפקיד אחר, אבל ניתן לבצע הכשרה מחדש.

על מנת למנוע מעילה זה יהיה קל יותר ונוח יותר לעשות הכשרה, מאשר לגלות שנגנבו כספים מהעסק. בנוסף, העסקת שני עובדים שונים באותו תפקיד יכולה לסייע במצבי חירום שונים במקרה ואחד העובדים אינו נמצא או מתפטר.

 

בצעו ביקורות פתע בעסק

העובדים רגילים לבצע את עבודתם בנחת, ללא כל בקרה או בוס שעומד על ראשם. בעסקים קטנים קל יותר לעובדים לנהל את עבודתם כפי שהם רוצים, לעיתים זה מסתדר יחד עם המנטרות של הבוס שמוכן להעניק לעובדים את השקט שהם מעוניינים בו. שקט מהבוס זה נהדר, אבל גם לבצע ביקורות פתע יכול להכניס את העובדים לביצוע העבודה באופן יותר טוב.

ביקורות פתע על ביצועי העובדים הם אחד מהכלים היעלים ביותר לגילוי מעילה או כל חוסר רצינות אחר. מעילת כספים היא אכן אחד הדברים הקשים שעובד יכול לבצע, אבל גם חוסר מקצועיות בעבודה עצמה וחוסר השקעה בנעשה יכול להעיד על כך שאותו עובד אינו שייך למקום ואינו מעוניין לעבוד בו.

מעילה בעסקים

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

4 חוקים שיש להתקנת מצבר

התקנה של מצבר היא אחת הפעולות הכי שכיחות בעולם הרכב. המצבר הקלאסי הוא רכיב בעל תוחלת חיים יחסית קצרה שלאר חלקי הרכב, מה שאומר שאם