לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

זימון לחקירה במשטרה – עשה ואל תעשה

רובנו לא היינו מעולם בחקירה במשטרה, מחלקנו אולי גבו עדות, חלקנו העיד בנסיבות כאלה או אחרות בבית משפט, אך מעמד החשוד, שיכול ליצור אצל כל אחד אנרגיה שונה, טומן בחובו גם חשיפה לכל מיני מצבי קיצון שהאדם הרגיל לא נחשף אליו בחיי היומיום, ואף אם נגבתה ממך עדות במשטרה, אין הדבר דומה לחקירתו של חשוד.

כלפי חשוד ניתן לבצע מניפולציות ותרגילים על מנת לקבל ממנו תגובות שיסייעו בחקירה, העד "הרגיל" פחות חשוף לכך כיוון שישנה שאיפה לקבל ממנו עדות "אותנטית" ולא כזאת שחשופה למניפולציות או ללחץ. אצל החשוד הגישה היא שסביר להניח שהוא לא ינדב מידע בעצמו, ולכן נדרשים תרגילים ושיטות חקירה שונות.

לשם כך חשוב להתנתק ממיתוסים שראינו בסרטים, או סדרות, או קראנו פעם באיזה פורום או קבוצת וואטסאפ. בעיקר חשוב לדעת שאם אתה לא עבריין, אל תסגל לעצמך נורמות עברייניות דווקא בחדר החקירות, הדבר לא בהכרח מועיל למצבך, ולעיתים גם יכול לסבך ולהזיק. זומנתם לחקירה באזהרה צרו קשר עם  עו"ד פלילי עידית רייכרט.

 

עשה

תתייעץ מיד עם עורך דין – החקירה במשטרה היא הזדמנות של החשוד למסור את גרסתו והתייחסותו לטענות כלפיו ולראיות שנאספו, לתשובותיו יש יכולת השפעה מכרעת על ההחלטות שיתקבלו בתיק. לכן, חשוב שנחקר ידע מה המשמעויות של תשובותיו, יהיה מוכן לקראת הסיטואציה בה הוא הולך להיתקל, לרוב לראשונה בחייו, וידע כיצד הוא יכול לשפר את מצבו באמצעות החקירה.

עורך דין פלילי מנוסה יודע להכווין את הנחקר אל מטרותיו, הוא יודע מה יכול לסייע ומה יכול להזיק, איזה התנהגות מיטיבה עם הנחקר ואיזה מזיקה, מתי יש לשתף פעולה באופן מלא, ומתי להתנגד או לסרב לבקשות החוקרים, ולעיתים גם הוא ידע לומר מתי לשתוק ולא לשתף פעולה.

לא סתם הוענקה לנחקר זכות היוועצות עם עורך דין בטרם חקירה, ישנה הכרה שעורך דין מסוגל להבהיר היטב לנחקר את זכויותיו ולמנוע מהחוקר לנצל את תמימותו ולוותר על זכויות שביכולתו לעמוד עליהם ושיכולות לסייע לו. ואם אתה הנחקר וניתנת לך האפשרות לממש זכות שאינה יכולה להזיק לך, תנצל אותה, עשה זאת בחוכמה. ייעוץ עם עורך דין בשלב זה יכול למנוע עינוי דין והוצאות נוספות בהמשך הדרך, למנוע נזקים שיהיה קשה לתקן בהמשך.

רוצים לקבל טיפים מעורכת דין פלילית עידית רייכרט על התנהלות נכונה בחקירת משטרה לחצו כאן – חקירה-במשטרה/https://reichert-law.co.il נהג באנשי תחנת המשטרה בכבוד – בתחנת המשטרה תפגוש בעיקר שוטרים, אלו אנשים שעושים את עבודתם, אתה לא האדם הראשון שמגיע לתחנה, לא הראשון שחשוד בעבירות כאלה או אחרות, וגם לא האחרון.

הם רואים הרבה חשודים, הרבה מתלוננים, הרבה בני משפחה והרבה עדים, לעיתים הם יראו אדישים כלפיי מצבו של החשוד, או תוקפניים יתר על המידה. זה יכול להיות מתוקף כך שהם מורגלים במעשה ואינם חושבים איך פעולתם תתפרש אצל האדם מולם, ולעיתים זה יהיה מעשה מתוכנן היטב מראש שנועד להוציא מהנחקר את מה שהם מבקשים להוציא ממנו.

בתור נחקר, אל תתן להם את מה שהם מבקשים לקבל, תתן להם רק את מה שאתה מוכן לתת ואת מה שייעץ לך עורך הדין לתת. תשמור על התוכנית איתה הגעת מראש, ותתנהל על פי הייעוץ שקיבלת. גם אם כחלק מהתוכנית אינך משתף פעולה או מתנגד לבקשתו של שוטר, עשה זאת בצורה מכובדת וציין שאתה עושה זאת מתוקף עמידה על זכויותיך.

חקירת משטרה

אל תעשה

אל תאמץ התנהלות עבריינית – במהלך השנים התפתחו הרבה מיתוסים אודות כיצד להתנהל בחדר החקירות, רובם מקורם מעבריינים מנוסים שחוו את חדר החקירות מספר רב של פעמים. צריך לומר שהיחס לו זוכים עבריינים שונה מאוד ליחס אליו יזכה החשוד "הרגיל", שלו זו הפעם הראשונה שנתקל באנשי משטרה מהצד של החשוד. סיפוריהם והמלצותיהם אינם בהכרח מתאימים לכל אחד ובהרבה מקרים גם עשויים להזיק לחשוד "הרגיל".

כך למשל, שמירה על זכות השתיקה אינה מומלצת ללא התייעצות עם עורך דין מנוסה שהפנה אותכם לנהוג כך, וגם זה יהיה בדרך כלל ביחס לעניינים מסוימים ובתזמונים מסוימים. שמירה על זכות השתיקה עשויה לחזק ראיות שקיימות נגד החשוד בתיק ולעיתים יכולה להזיק הרבה יותר משהיא יכולה לסייע.

בנוסף, המלצות כמו "אל תגיע עם הטלפון לתחנה המשטרה" עשויה לעורר כלפי "החשוד הרגיל" חשדות שלא היו קיימים מלכתחילה, זו התנהלות מוזרה ומעוררת חשד ואינה מומלצת ללא התייעצות עם עורך דין. למעלה מכך, אם הטלפון נדרש לחוקר המשטרתי הוא עלול להוציא צווי חיפוש ואיתור הטלפון הנייד בעקבות הוצאת צו החיפוש עשוי לעורר תהיות ביחס להתנהגות שכזאת.

אל תנהל שיחות חבריות עם אף אחד – מרגע שנוצר עמכם הקשר ביחס לחקירה, בין אם זה בשיחת טלפון או עיכוב באמצעות שוטרים, כל שיח שתנהלו עשוי לשמש נגדכם, שיחה חברית עם שוטר בניידת המשטרתית, מלמול דברים במסדרונות התחנה, או שיחה עם שותף לתא המעצר כולם עשויים להיות מוקלטים וחלק מתוכנית החקירה כלפיכם.

החוקר, או כל שוטר למעשה, אינו חבר שלכם, יש לו עבודה, והוא מתנהל על פי תוכנית העבודה שלו, גם פיתוח יחס חברי כלפיכם עשוי להיות חלק מהתוכנית. תדבקו לתוכנית אותה גיבשתם יחד עם עורך הדין איתו התייעצתם ואל תסטו ממנה גם לא בשיחות מקריות.

חקירת משטרה

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

כך תגישו תביעת נכות לביטוח לאומי

זכאות לגמלת נכות מהמוסד לביטוח לאומי יכולה לסייע רבות לאנשים הסובלים ממוגבלות או מחלה כרונית, אך התהליך של הגשת התביעה עשוי להיות מורכב ומייגע. במאמר

כל מה שחשוב לדעת על הצוואה שלכם

לאחרונה אנו שומעים לא מעט על עריכת צוואות ומבינים שאין לנו את המידע הבסיסי בנוגע לעניין חשוב זה. לכן החלטנו לעיין בספרות שעוסקת בתחום, כדי