לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

מה הן ההגבלות המשפטיות החלות על חוקרים פרטיים

כל אדם שמעוניין בכך, יכול לפנות אל משרד חקירות פרטי, על מנת שאותו משרד יוכל לסייע לו בהשגת מידע מסוים. ניתן לעשות זאת במקביל לפנייה אל המשטרה או לאחר שעבודת המשטרה מסתיימת. החוקרים הפרטיים אמנם מבצעים חקירות, אך חקירות אלו מוגבלות על ידי החוק. אלו ההגבלות המשפטיות החלות על החוקרים הפרטיים.

 

שימוש בחוקר פרטי

מדינת ישראל הפכה את מקצוע החוקר הפרטי למקצוע חוקי ולגיטימי. כל אדם שרוצה יכול להתמקצע בתור חוקר פרטי, כשמנגד, כל אדם שמעוניין בכך יכול לשכור את השירותים של החוקר הפרטי. לרוב חוקרים פרטיים נשכרים במקביל לעבודת המשטרה, או לאחר שהמשטרה עשתה את עבודתה אך האדם ששוכר את החוקרים הפרטיים אינו מרוצה מהתוצאה אליה הגיעה המשטרה.

חוקרים פרטיים

הגבלות משפטיות שונות

כל משרד חקירות הוא בעל דרכי פעולה משלו, אם כי מרבית החוקרים הפרטיים משתמשים בשיטות דומות או בעקרונות פעולה משותפים. למעשה, רבים מהחוקרים הפרטיים הם אנשים בעלי ניסיון תעסוקתי בחקירות, דרך המשטרה, המשטרה הצבאית החוקרת או גופי הביטחון השונים

למרות זאת, הם מבצעים את החקירה בתור אזרחים פרטיים לכל דבר, ולא בתור אנשים המוסמכים מטעם המדינה, גם אם בעבר הם היו כאלו. לכן, הוחלט להגביל בחוק את העבודה של החוקרים הפרטיים, כדי לא לפגוע בזכויות אדם ואזרח של מושא החקירה.

 

איסור התחזות

לחוקר פרטי אסור להתחזות לגורם מוסמך ורשמי מטעם המדינה. חוקר פרטי אינו יכול להציג את עצמו בתור איש כוחות הביטחון או בתור נציג של משטרת ישראל. בנוסף, הוא לא יכול להציג את עצמו כאדם מטעם כל רשות אחרת שמוסמכת על ידי המדינה, ובכך ליצור מצג שווא אצל הנחקר.

 

איסור ביצוע האזנות סתר

רק גופי הביטחון יכולים לבצע האזנות סתר, וזאת לאחר שהם קיבלו את האישורים המשפטיים הדרושים לכך. חוקר פרטי לא יכול לבצע האזנת סתר בשום פנים ואופן, גם אם יש לו את הגישה לציוד הדרוש לכך וגם אם חקירתו מובילה לכך.

חוקרים פרטיים

אסור לאיים

אם ראיתם בסרטי הבלשים הישנים חוקרים פרטיים קשוחים, שיודעים כיצד לאיים או לסחוט את הנחקר כדי להשיג את המידע שהם צריכים במהלך החקירה – דעו כי דבר זה הוא בדיוני בלבד ואינו חוקי בישראל.

 

אסור להטריד

החוק בישראל קובע שהטרדה היא פעולה הפוגעת בפרטיות ובתחושות של אדם מסוים, כאשר היא נמשכת באופן תדיר על אף בקשות חוזרות להפסקתה. לחוקר פרטי אסור בשום שלב להטריד נחקר.

 

שימוש בדרכים המאופשרות על ידי החוק

ההגבלות הללו אמורות לוודא שעבודת החוקרים הפרטיים נעשית מבלי שהיא פוגעת בזכויות של נחקרים כאלו ואחרים, שהם נחקרים רק מכיוון שמישהו שכר את שירותיו של החוקר הפרטי. החוקר הפרטי יכול להשתמש במגוון דרכים חלופיות המאופשרות בחוק, שהוכחו כבר כיעילות בעבר.

חוקרים פרטיים

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

4 חוקים שיש להתקנת מצבר

התקנה של מצבר היא אחת הפעולות הכי שכיחות בעולם הרכב. המצבר הקלאסי הוא רכיב בעל תוחלת חיים יחסית קצרה שלאר חלקי הרכב, מה שאומר שאם