לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

הטרדה מינית על ידי רופא – עד כמה זה נפוץ בארץ ובעולם?

אם את חשה מאוימת על ידי הרופא שלך בעקבות התנהגות לא תקינה הכוללת אופי מיני ולא נעים, דעי שאת לא לבד. על פי ארגון הבריאות העולמי, 1 מכל 3 נשים עברה בחייה הטרדה מינית. הקוד האתי בישראל אליו רופאים מחויבים, מגדיר בצורה ברורה מה הוא טוהר המידות על פיו הם אמורים לכבד כל מטופלת ולהשאיר מרחב נקי מהטרדות. הטרדה מינית על ידי רופא – עד כמה זה נפוץ בארץ ובעולם? במאמר זה נציג לכם את הנתונים. 

 

סטטיסטיקה ונפיצות בארץ

הטרדות מיניות נפוצות בקרב כלל האוכלוסייה בעולם, ובייחוד אצל נשים, על אף שעד גיל 12 אחוז ההטרדות המיניות זהות בין גברים לנשים. בעיות ההטרדה המינית בעולם הרפואה היא תופעה כרונית שיש להוקיע אותה. נשים רבות סבורות כי יש לטפל בתופעה של הטרדה מינית על ידי רופא הטרדה ע"י רופא באמצעות חידוד הקוד האתי באופן נרחב.

דו"ח שנכתב על ידי מבקר המדינה עולה כי בשנים בין 2015 לבין 2017 הוגשו כ-300 תלונות על הטרדות מיניות על ידי מטופלים שהתלוננו על המטפלים. מתוכם 55 מהתלונות היו נגד אנשי צוות העובדים בבתי חולים ו-245 נגד אנשי צוות העובדים בקופות חולים. בתקשורת נחשף כי בשנים 2017 עד 2021 הוגשו 133 תלונות נגד רופאים ואנשי צוות במערכת הבריאות ועד עכשיו נשלל רק רישיון רופא אחד.

 

סטטיסטיקה ונפיצות בעולם

מחקר שנעשה על ידי Journal of General Internal Medicine בשנת 2017 מתעד את השכיחות של מגע מיני בלתי רצוני בין רופא למטופל ומעריך את השפעתו על חולים. במחקר נותחו מקרים של התעללות מינית של רופאים בחולים ונמצא כי התצורות העיקריות של הטרדות היו מגע לא הולם, מעשי סדום, הטרדת ילדים ובעילה אסורה בהסכמה.

עוד התגלה במחקר כי מאפיינים מסוימים של מטופלים כמו מגדר וגיל (אישה, מתחת לגיל 20) ומאפיינים מסוימים של רופאים (גבר, מעל גיל 40) הובילו ליותר הטרדות במהלך טיפולים. ניתוח נתונים של National Practitioner Data Bank משנת 2003 עד 2013 הוביל למסקנה שמהלך העשור הזה רק 862 רופאים נענשו ורישיונם נשלל או הוגבל בארה"ב.

 

מה היא הטרדה מינית?

על פי החוק במדינת ישראל, המושג הטרדה מינית מוגדר כאחד מהמעשים הבאים:

  • סחיטה באיומים
  • מעשה מגונה
  • הצעות חוזרות ובלתי פוסקות
  • התייחסות מינית מבזה או משפילה לאדם בקשר למינו, נראותו המגדרית ואו נטייתו המינית.
  • פרסום ללא רשות או אישור צילום, סרט או הקלטה קולית של אדם שתוכנו מתמקד במיניותו ויכול להשפיל ולבזות אותו.

כל סעיפי ההטרדות כוללות בתוכן גם תתי סעיפים במידה ומדובר במסגרות של יחסי מרות כמו מטופל במסגרת טיפול רפואי, עובד במסגרת יחסי עבודה, או סטודנט או תלמיד מול גורם סכמות.

הטרדה מינית על ידי רופא

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

כך תגישו תביעת נכות לביטוח לאומי

זכאות לגמלת נכות מהמוסד לביטוח לאומי יכולה לסייע רבות לאנשים הסובלים ממוגבלות או מחלה כרונית, אך התהליך של הגשת התביעה עשוי להיות מורכב ומייגע. במאמר

כל מה שחשוב לדעת על הצוואה שלכם

לאחרונה אנו שומעים לא מעט על עריכת צוואות ומבינים שאין לנו את המידע הבסיסי בנוגע לעניין חשוב זה. לכן החלטנו לעיין בספרות שעוסקת בתחום, כדי