לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

אילו נכסים ניתן למכור ולחלק בהליך של פשיטת רגל

פשיטת רגל – אילו נכסים של פושט הרגל ניתנים למכירה ואילו לא? באילו תנאים ניתן למכור דירה של פושט רגל? ואיך זה מתבצע?

 

פשיטת רגל מהי?

פשיטת רגל היא הליך שמופעל כפתרון מיטבי במצב שאדם לא יכול לפרוע חובות. מטרת ההליך היא "חדלות פירעון" – הפטר מהחובות לחייב. כדי לזכות בהפטר הזה משעבדים נכסים של החייב ומפיקים מהם את המקסימום עבור הנושים, כך שכל אחד מהצדדים יקבל כמה שיותר מהחוב. זהו תהליך קשה, מורכב וארוך אבל לעתים קרובות הוא משתלם שכן הוא גומר עם החובות אחת ולתמיד.

 

איך ממשים את הנכסים של פושט הרגל?

נכסים של פושט רגל עוברים לחזקתו של הממונה הקרוי "נאמן", הנאמן אחראי על חלוקתם, מכירתם והעברת רווחי המכירה לנושים של פושט הרגל. הנכסים נמכרים בדר"כ במכרזים. כאן המקום להזכיר שמדובר בדר"כ במחירים יחסית משתלמים ונמוכים, כך שאם ידוע לנו על דירה שנמכרת עבור פושט רגל, המקצוענים בנדל"ן ידעו לקפוץ על דירה כזו ולראות בה הזדמנות. אבל לפני הכל צריך להבין מתי ואיך מותר בכלל למכור דירה של פושט רגל – זה לא כ"כ פשוט.

 

אילו נכסים לא ניתן למכור ולחלק בפשיטת רגל?

כל נכס שווה ערך שברשות החייב עובר לנאמן, אבל יש נכסים שגם כשהם שווי ערך הם חיוניים לקיום ואותם לא נוכל למכור ולחלק.

 

מיטלטלין חיוניים מהם?

– בגדים, כלי מיטה

–  מוצרי מזון

–  כלי אוכל ובית חיוניים

– מיטות וריהוט חיוני

– תשמישי קדושה

למשל, תמונת נוף איננה מיטלטל חיוני – אבל מעיל דווקא כן. יחס מיוחד נקבע בחוק לדירת המגורים של חייב.

במקרה שהחייב הוא בעל נכות, כל מיטלטל שנחוץ לו לתפקוד מפאת נכותו גם הוא לא בר מכירה בפשיטת רגל. למשל, כלב נחייה לעיוור נחשב לנכס כזה ואסור למוכרו.

 

דירת מגורים – מה דינה כנכס בפשיטת רגל?

נתחיל בהקדמה: דירה או נכס נדל"ן שלא למגורים כגון דירה להשקעה – ניתנת למכירה ולחלוקה, זהו הרי נכס יקר שמכירתו תספיק לכיסוי חובות רבים.

אבל דירת מגורים , דירה יחידה – זה שונה. להשאיר אדם בלי קורת גג זה כבר לא כ"כ פשוט… לכן החוק מחייב יחס מיוחד. כעיקרון אפשר למכור את דירת המגורים של חייב, אבל מבלי להוציא אותו ממנה. והאבל הזה הוא אבל גדול, זה אומר שהמכירה הרבה פחות משמעותית… עד המאה ועשרים של החייב אין איך להנות מהדירה.

תנאי להגבלה הזו – כל האמור לגבי דירת מגורים תקף בתנאי שהדירה רשומה על שם החייב או לחילופין היא של משפחתו מזה דורות והוא ירש אותה.

פשיטת רגל היא ללא ספק תהליך מורכב ותובעני עם מחירים אישיים וכלכליים רבים אך בסיומו הוא מספק את המקסימום לכל הצדדים: לפושט הרגל שחי בלי חובות, ולנושים שמקבלים מה שכן אפשר לחלץ מתוך הנכסים של פושט רגל.

עורך דין

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

כך תגישו תביעת נכות לביטוח לאומי

זכאות לגמלת נכות מהמוסד לביטוח לאומי יכולה לסייע רבות לאנשים הסובלים ממוגבלות או מחלה כרונית, אך התהליך של הגשת התביעה עשוי להיות מורכב ומייגע. במאמר

כל מה שחשוב לדעת על הצוואה שלכם

לאחרונה אנו שומעים לא מעט על עריכת צוואות ומבינים שאין לנו את המידע הבסיסי בנוגע לעניין חשוב זה. לכן החלטנו לעיין בספרות שעוסקת בתחום, כדי