לייעוץ עם עו"ד חייגו עכשיו:

פתיחת תיק בהוצאה לפועל

הצורך לגבות את החובות ולנדנד לאנשים או ללקוחות שחייבים לנו כסף, יכול להיות משימה מתישה במיוחד. לשם כך, קיימת האפשרות לפתוח כנגד החייב תיק בהוצאה לפועל, הגוף הביצועי לגביית חובות מטעם המדינה. כיצד ובאילו מקרים ניתן לפתוח תיק בהוצאה לפועל? על שאלות אלו ונוספות נעסוק במאמר שלפניכם

חובות, הוצאה לפועל ומה שביניהם

הנטייה של מרבית האנשים היא לקשר בין חובות לבין התנהלות כלכלית רשלנית, אך למען האמת, המציאות של היווצרות חובות והגעה למצב של חדלות פירעון (כלומר, שסך ההכנסות לא מספיק כדי לכסות את ההוצאות), יכול לקרות לכל אחד ואחד מאיתנו, בשל מגוון סיבות, שחלקן אף כלל לא תלויות בנו, דוגמת מחלה, תאונה ושלל אירועים פתאומיים ובלתי צפויים.

כך או כך, נושא החובות וההתמודדות מולם, הן מהצד של החייבים והן מהצד של הזוכים, אינו נושא פשוט וכרוך בנדנודים ותזכורות בלתי פוסקים ובאי וודאות כלכלית. כדי להתמודד עם נושא הגבייה בצורה מהירה ויעילה, ניתן לפנות לתהליך פתיחת תיק בהוצאה לפועל, הגוף האחראי על נושא הגבייה מטעם המדינה.

פתיחת תיק בהוצאה לפועל
פתיחת תיק בהוצאה לפועל

באילו מקרים ניתן לפנות להוצאה לפועל?

האפשרות להפעיל לחצים ואמצעים משפטיים כנגד החייב, במטרה לגבות את החוב הקיים, היא ללא ספק אפשרות קורצת לזוכים רבים, שכן להוצאה לפועל קיים סל הגבלות וסנקציות כלכליות שהיא יכולה להשית על החייב. אך חשוב לדעת, כי לא בכל מקרה של חוב קיים ניתן לבקש פתיחת תיק בהוצאה לפועל.

למעשה, פתיחת תיק בהוצאה לפועל תתאפשר רק במקרים בהם קיים לכם פסק דין, שיק, משכנתא, שטר משכון או כל מסמך רלוונטי אחר בעל תוקף משפטי וזאת לאחר שחלף המועד הראשון שנקבע לתשלום החוב.

 

אילו הגבלות עומדות לרשות הוצאה לפועל?

פתיחת תיק בהוצאה לפועל היא דרך יעילה במיוחד להתמודד עם גביית החובות וזאת בעיקר בשל סל ההגבלות והסנקציות הכלכליות הרחבות, העומדות לרשות הוצאה לפועל. בין ההגבלות העיקריות נמנים הגבלות על חשבון הבנק, על כרטיסי אשראי, על חידוש / החזקת רישיון נהיגה, הגבלת יציאה מהארץ ועוד.

פתיחת תיק בהוצאה לפועל אינה אומרת שההגבלות הללו יושתו על החייב באופן אוטומטי, אלא צריך שיתקיימו אחד מהתנאים הבאים (כל זאת בתאי שהחייב לא הוכרז כמוגבל באמצעים): סכום החוב, נכון לרגע הבקשה עולה על 2,500 ₪ וזאת לאחר שעברה חצי שנה ממועד מסירת האזהרה לחייב או סכום חוב של 500 ₪ במידה ועברה שנה ממועד המסירה.

 

פתיחת תיק בהוצאה לפועל – שלב אחרי שלב

התייעצות משפטית

כלל, ניתן לבקש פתיחת תיק בהוצאה לפועל באופן עצמאי, אך היות ומדובר בהליך משפטי לכל דבר ועניין, הכרוך בבירוקרטיה רבה, ההמלצה הרווחת היא להיעזר בשירותיו של עורך דין הוצאה לפועל מומחה, שילווה אתכם החל משלב בקשת פתיחת תיק בהוצאה לפועל ועד להסדר התשלומים ומיצוי החוב.

 

הגשת בקשת פתיחת תיק בהוצאה לפועל

כמיטב המסורת הבירוקרטית, גם פתיחת תיק בהוצאה לפועל מתחילה במילוי טפסי ייעודיים, אליהם יש לצרף את כלל המסמכים הרלוונטיים, המאמתים את טענותיכם וקיומו של החוב. בנוסף, תידרשו למלא את פרטיכם האישיים שלכם ושל החייב. במידה ובחרתם עו"ד שילווה אתכם בתהליך פתיחת תיק בהוצאה לפועל, יש לצרף ייפוי כח.

 

תשלום אגרה

השלב הבא של פתיחת תיק בהוצאה לפועל, הוא תשלום אגרה, הנקבעת לפי גובה החוב, או סכום מינימלי המתעדכן מעת לעת. פרמטר נוסף המשפיע על סכום האגרה, הוא עילת פתיחת התיק: במידה והתיק נפתח בגין אי ביצוע פסק דין, תעמוד האגרה על 1% מהחוב ובשיעור 1.25% במידה והתיק נפתח בשל שטר חוב.

 

אילו מסלולים קיימים במסגרת פתיחת תיק בהוצאה לפועל?

את בקשת פתיחת תיק בהוצאה לפועל ניתן להגיש באמצעות אחד משני המסלולים הבאים:

 

המסלול המקוצר

במידה וסך החוב הכספי נמוך מ – 25,000 ₪, ניתן יהיה להגיש את בקשת פתיחת תיק בהוצאה לפועל באמצעות המסלול המקוצר, הנמשך עד 8 חודשים. במסלול זה ההליכים הננקטים בתיק מנוהלים על ידי רשם ההוצאה לפועל, ללא מעורבות הזוכה.

 

המסלול הרגיל

בשונה מהמסלול המקוצר, פתיחת תיק בהוצאה לפועל במסלול הרגיל אינה מוגבלת בזמן והיא כרוכה גם במעורבותו של הזוכה בתהליך. כמו כן, תיקי מזונות, מימוש משכנתא ומקרים של איחוד תיקים בהוצאה לפועל, יתקיימו רק במסגרת המסלול הרגיל.

 

מה קורה לאחר פתיחת תיק בהוצאה לפועל?

מיד עם פתיחת תיק בהוצאה לפועל, נשלחת לחייב הודעת אזהרה בדבר פתיחת תיק בהוצאה לפועל כנגדו, באופן המעמיד לרשותו 20 ימים להשיב (לערער, להתנגד, טענת פרעתי וכדומה) ו/או להסדיר את החוב. במידה ואין לחייב כיצד לשלם את חובו, עליו להתייצב בלשכת הוצאה לפועל לשם חקירת יכולת.

חקירת יכולת היא למעשה חקירה שמבצעת לשכת הוצאה לפועל, בכדי לבדוק היטב את מצבו של החייב מבחינת הכנסותיו ונכסיו וזאת במטרה להגיע להסדר תשלומים מתאים. חשוב לדעת, כי גם לאחר חקירת היכולת וקביעת הסדר תשלומים בהתאם, ובתנאי שחל שינוי מהותי במצבו הכלכלי, רשאי החייב להגיש בכל עת בקשה לשינוי התנאים.

 

לסיכום

פתיחת תיק בהוצאה לפועל, היא אחד השלבים הראשונים שעליכם לעבור בדרך לגביית החובות שלכם וזאת במידה ומדובר בחובות שמקורם מכוח משפטי. את בקשת פתיחת תיק בהוצאה לפועל ניתן להגיש באופן עצמאי או עם עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום, אשר ילווה אתכם החל משלב ניסוח הבקשה וצירוף הטפסים הרלוונטיים ועד להסדרת החוב.

כמו כן, ראינו כי ניתן להגיש את בקשת פתיחת תיק בהוצאה לפועל באמצעות המסלול המקוצר, הנמשך 8 חודשים, או באמצעות המסלול הרגיל, כאשר מיד עם פתיחת התיק נשלחת הודעת אזהרה לחייב, המתחילה למעשה תקופת של 20 ימים, במהלכה יוכל החייב להשיב לטענות ו/או להסדיר את החוב.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

עיכוב הליכים

הליכים בהוצאה לפועל כנגד החייב, מעידים על מצב כלכלי סבוך למדי, הנובע לא רק מרשלנות כלכלית אלא פעמים רבות גם כתוצאה ממצבים ואירועים בלתי צפויים.